Co to jest kabotaż, określa Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) Nr 1072/2009 z dn. 21 października 2009 r. dotyczące wspólnych zasad dostępu do rynku międzynarodowych przewozów drogowych. W art. 2 (6) określa przewóz kabotażowy jako „krajowy zarobkowy przewóz wykonywany tymczasowo w przyjmującym państwie członkowskim zgodnie z niniejszym rozporządzeniem”.
Transport kabotażowy występuje wtedy, gdy firma transportowa, w ramach swojej działalności świadczy usługi transportu drogowego, nie mając siedziby w danym kraju. Dotyczy to na przykład sytuacji, kiedy przewoźnik z Polski ma zlecenie na transport towarów na terenie innego państwa (na przykład Niemiec).
O kabotażu mówimy więc wtedy, kiedy przewoźnik mający zarejestrowaną firmę na terenie jednego państwa, wykonuje usługi transportowe na terenie innego państwa.
Transport kabotażowy obwarowany jest kilkoma zasadniczymi warunkami:
– Przewozy kabotażowe mogą być wykonywane przez firmy transportowe wyłącznie po rozładunku w ramach przewozu międzynarodowego. Oznacza to, że doładunki są możliwe tylko na terenie kraju przewoźnika i nie są możliwe doładunki na terenie kraju, w którym realizowane jest zlecenie.
– Konieczne jest posiadanie licencji wspólnotowej przez przewoźnika.
– Jeśli kierowca jest obywatelem państwa trzeciego, konieczne jest posiadanie przez niego świadectwa kierowcy.
– Kabotaż musi być realizowany tym pojazdem, za pomocą którego przetransportowano ładunek do państwa przyjmującego transport.
– Podczas realizacji zlecenia firmy transportowe mogą wykonać trzy przewozy kabotażowe. Ostatni rozładunek musi mieć miejsce najpóźniej siódmego dnia po rozładunku transportu międzynarodowego.
– Firma transportowa, która planuje kabotaż bez ładunku, może w jego ramach wykonać maksymalnie jeden przewóz.
– Firma transportowa wykonująca kabotaż jest zobowiązana do posiadania listu przewozowego. Jest to niezbędny dokument i powinien zawierać następujące informacje: dane i podpis nadawcy, przewoźnika, odbiorcy ładunku, adres dostawy ładunku, jego opis i wagę, numery rejestracyjne pojazdu dokonującego kabotażu.
Ważne, żeby właściciel firmy przewozowej miał jest świadomość, że naruszenie przepisów przewozu kabotażowego skutkuje poważnymi sankcjami.
Według stosownych dokumentów Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1072/2009, 2009, w przypadku naruszenia zasad przewozów kabotażowych możliwe jest:
– cofnięcie wpisów z licencji wspólnotowej,
– cofniecie licencji wspólnotowej,
– zawieszenie lub cofnięcie wydania świadectwa kierowy,
– nałożenie kar lub sankcji.
Żeby ułatwić firmom transportowym ochronę ich interesów, towarzystwa ubezpieczeniowe oferują dodatkowe ubezpieczenie kabotażu.
Takie ubezpieczenie jest wymagane przede wszystkim na terenie Niemiec i Francji, ale też występuje w innych krajach Europy.
Ubezpieczenie kabotażu na terenie Niemiec jest szczególnie unormowane przez polskich ubezpieczycieli.
Ubezpieczenie kabotażu na terenie Francji czy innych krajów jest stosunkowo proste do uzyskania, ale trzeba pamiętać o jego posiadaniu.
Przeczytaj również, jak działamy: